Počítačový maniak – část druhá

Zdravím, čtenáři!

V tomto díle se chci zabývat dvěma hlavními tématy – uživatelským rozhraním a “user-friendly”.

Pro začátek vysvětlení pojmu – uživatelské rozhraní.

Uživatelské rozhraní (interface) je způsob, jak zadávat stroji (v našem případě počítači) příkazy a ovlivňovat jeho chování. Počítač zpracovává vstupy od uživatele (stisknutí klávesy, pohyb myší, v některých případech i dotyk na obrazovce) a podle toho vypracovává výstupy (výsledky vstupů – mohou být například vidět na obrazovce). Existují 4 typy uživatelského rozhraní:

  • grafické uživatelské rozhraní (GUI) – jednoduše řečeno rozhraní, které umožňuje ovládání počítače přes obrazovku – klikáním na okna a manipulace s nimi – je nejpoužívanější, nejpřehlednější a nejrozmanitější
  • příkazový řádek (CLI) – uživatel operuje s počítačem, soubory a aplikacemi skrze příkazový řádek. Windows má mnoho funkcí, které se pouze dají využívat skrze příkazový řádek – mimo jiné i vzdálené vypnutí počítače po síti nebo zkoumání informací o internetových webech a místní sítě
  • textové uživatelské rozhraní (TUI) – dalo by se umístit mezi CLI a GUI – textové pole s náznakem grafického rozhraní (díky oknům, menu a grafickému zpracování) působí jako GUI, hlavním smyslem je však kontrola nad systémem omezená příkazy

Každá aplikace má své uživatelské prostředí, od her, přes software na vytváření hudby až po antivirus. Aplikace mohou být různě ‘user-friendly‘, tedy uživatelsky přívětivé. Programy pro začátečníky jsou většinou uživatelsky přívětivé, což se odráží na jejich grafickém rozhraní (omezenější možnosti, nápověda, barevné odlišení funkcí a jednodušší ovládání), zatímco programy složitější se zabývají spíše funkčností a možnostmi, než li vzhledem.

Příkladem může být porovnání různých programů, které mají mít stejnou funkci. Předběhnu tedy kousek dál a porovnám dva zdánlivě neporovnatelné programy. Jejich funkcí je více, naším cílem je ale – vytvořit hru. Porovnáváme zde 2 programy – Microsoft Visual Studio a Game Maker. Game Maker, jak již název napovídá, je speciálně určen pro vytváření her. S trochou šikovnosti se s ním dají ale vypracovávat ale i grafy, je možné v něm naprogramovat kalendář nebo jej se spoustou znalostí a času napojit na web. Microsoft Visual Studio na druhou stranu nemá dané omezení, jelikož pracuje čistě se zadaným kódem a připojenými soubory. Ve Visual Studiu lze za většího developerského týmu za pár týdnů naprogramovat kompletní herní server, na který se pak napojí masivní online hra v reálném čase. Game Maker by se stejným úkolem měl mnohem větší problém, především kvůli omezenějším funkcím online správy.

Jde tu vždy o zkušenosti. Chcete-li programovat hru, záleží na vašich preferencích a zkušenostech, podle nich si pak vyberete vám vyhovující program. Většina začátečníků si vybere správně, rozhodne-li se pro Game Maker. Jeho uživatelské prostředí je mnohem příjemnější co se týče nápovědy, struktury i obecného programování. Díky unikátnímu drag-and-drop systému (chyť a přetáhni) je možné vytvářet hry i bez jediného řádku kódu, program může vše udělat za vás. Pokud chcete více možností a kontroly nad svou hrou, naučíte se základy programování a i v Game Makeru lze pak ovládat valnou většinu prvků díky mnoha jednoduše pochopitelným funkcím a jednoduchému systému testování. Na druhou stranu pak expert, který chce totální kontrolu nad svou hrou a ví, jak na to, si s největší pravděpodobností vybere Visual Studio. Existující funkce jsou mnohem rozmanitější za cenu složitosti a slabší strukturovanosti projektu, na druhou stranu však dává program možnost funkce vytvářet, což ve zkušených rukou zjednodušuje práci. Existují desítky dalších programů, jednodušších i složitějších, placených i zdarma dostupných, ale každý má své výhody i zápory. Zde jsou dva screenshoty z mých vlastních projektů – jedním z nich je Visual Studio projekt, který hledá a vypisuje prvočísla v určitém intervalu, druhý je záběr z Game Makeru a pokusu o umělou inteligenci rozpoznávající jeho bojové možnosti. (o základech programování v obou programech snad v budoucí epizodě? 🙂 )

Visual Studio - prvočísla
Visual Studio – prvočísla

 

2016-09-18-2
Game Maker – bojový systém

O rozmazání obrázku se nestarejte, jen zde nechci sdílet svůj originální kód 😉

Kdybychom nechtěli vytvářet hru, je možné i v Game Makeru vyrobit jiné věci – například kalkulačky nebo jednoduché animace, na druhou stranu má obtíže pracovat s externími soubory a zpracovávat je. Visual Studio s tím problém nemá, spíše naopak. U něj je složitější ovládat grafiku výstupu, ale stejně jako u Game Makeru každý projekt začíná od nuly – prázdný projekt, prázdná obrazovka i kód. Nakonec záleží vždy jen na uživateli, co všechno z programu umí “vymlátit”.

Adam Bohbot, technik
Adam Bohbot, redaktor a milovník špaget