Tak co se vlastně stalo loni v Marienbadu?

Alors qu´est ce qui c´est passé L’Année dernière à Marienbad?

Loni v Marienbadu je francouzský film autora Alaina Resnaise, ve kterém vypravěč, muž ani žena, nemají jméno. Vypravěč vzpomíná na neznámou ženu v luxusním hotelu obklopeným parkem, ve kterém jako by se zastavil čas.

_posterTak, co se vlastně stalo loni v Marienbadu?

To si myslím, že je otázka, kterou si kladou všichni, co viděli tento film. K nápadu, že se půjdu podívat na film, jsem přišla, když jsme byli se třídou na výstavě k tomuto filmu. Tak jsem si řekla, že půjdu na promítání, které je ještě ke všemu zdarma. Sedla jsem si mezi asi ¾ hipsterů s “Fjallraven Kanken baťůžky” a očekávala, jak skvělou zápletku, tak i zakončení. Zápletka je a byla (ocení pravidelní diváci Prostřena) samozřejmě jako ve většině uměleckých filmů primitivní. Celý děj je sám o sobě celkem nesrozumitelný. V příběhu není možné ani s jednou z postav sympatizovat. Žena vypadá jako schizofrenik hledajíc únik v lázních, trpíc jak chronickým lhaním, tak chorobnou nerozhodností. Muž  je líčen jako ztracená postava z filmů Tima Burtona a absolutně nezapadá do celého děje a “neznámý” je posedlý přesvědčením, že ženu zná, ač je to až podivně stalkerské. Celý film je natočený způsobem: polovinu filmu jsem se snažila pochopit zápletku a druhou polovinu jsem se snažila spočítat za kolik minut film skončí. Když ¾ hipsterů při prvních patnácti minutách odešly, protože pochopily, že film nesplňuje jejich očekávání šťastně ztráveného nedělního večera, obdivovala jsem postarší, očividně socialistický pár, který těch 94 minut čistého utrpení vydržel (stejně jako já). Vím, že většina z vás si řekne, že jsem moc mladá (možná i malá) na to, abych takovému filmu rozuměla, tak tu většinu z vás (nebo možná i menšinu) prosím, aby někdo byl tak laskav a vysvětlil mi onu pointu tohoto filmu. O opakujících se dialozích skládajících se z vět: „Je vous en supplie, laissez moi!“ a „Rappelez vous! On c´est déja vu!“ nemluvě. Děj filmu je tak zmatený, že ani ČSFD, ze kterého jsem čerpala jména (ano, zdroje jsou důležité), nenapsalo o filmu více než dvě věty.

Tak proč je tedy film tak populární, že se na něj Nadační fond AVAST rozhodl utratit/investovat peníze? Věnovat jeho promítání čas i peníze? I výstavu zdarma? Jedno se filmu musí nechat, a to je to, jak inspirativní je k umělectví. Co se týče módy, ze které se inspiroval i nejznámější Karl Lagerfeld, makeupu, tak architektury „Marienbadu“ a hereckému výkonu Delphine Seyrig, Giorgio Albertazzi, Sascha Pitoeff. Na závěr bych chtěla upřesnit, že pokud patříte mezi ty přesné a doslovné překladatele a máte dojem, že někdo při překládání slova Marienbad, lenil a zapomněl na náš český pojem Mariánské lázně tak jste na omylu. Pojem Marienbad, Frederiksbad a další „bad“, jsou pojmy vymyšlené, takže ve filmu nenajdete žádnou ani omylnou podobnost s našimi českými Mariánskými lázněmi.

TRAILER K FILMU:
Alexandra Nosková, redaktor
Alexandra Nosková, redaktor