Tajemství Rohanského ostrova

Expedice skrz Rohanský ostrov

Cestopis

29.9 10:00

Naše Exkurze s Kuthanem začala velmi zajímavě. Poté, co jsem se dopravil na stanici metra Invalidovna, jsem byl ochromen vzhledem stanici, která mi velmi připomínala bolševický režim. Poté, co jsem se probral z časového ochrnutí, byl pro mě připraven další úkol: najít tramvajovou zastávku. Normálnímu člověku by to netrvalo dlouho, ale kvůli zamlžení brýlí a mírné hypotermie z větru spolu s pozdním vstáváním, znamenalo, že můj mozek (ani tělo) nebyl ještě připraven na pořádnou práci.

29.9 10:15

Kuthan zjistil, že nestáhl fotky. Blbec. Pozitivní je, že moje dosavadní hypotermie přešla.

29.9 10:20

Po focení původních železničních kolejí nás čekalo náročné slezení ze svahu skrz bodláčí (později jsme zjistili, že o pár metrů byla vyšlapaná cestička dolů). Kuthan je znovu Blbec.

29.9 10:30

Našli jsme první pedofilní doupě. Po chvilce tahaní Kuthan zjistil, že dveře jsou zamknutý.

29.9 11:00

Našli jsme další pedofilní doupě (zkouška tahaní za dveře též proběhla, se stejným výsledkem). Po hypotermii začalo další moje trápení: teplo. Po chvilce putování jsme našli Kaufland, který byl postaven nad židovským hřbitovem. Zde si také Kuthan koupil knedlík, poté co zjistil, že není od Babiše.

Zbytek zápisků byl vymazán, když se mi vybil mobil.

Mapa

Železniční trať Praha-Těšnov – Praha-Vysočany

Většinu tratí na našem území vybudovala společnost Rakouské severozápadní dráhy v letech 1869–1910. Roku 1873 byla vybudována odbočná trať z Lysé nad Labem na provizorní nádraží na Rohanském ostrově, která byla roku 1875 prodloužena až na Severozápadní nádraží (později Denisovo nádraží). V současné době tato jednokolejná trať neexistuje. Během 70 a 80. let 20. století byla celá tato dráha (včetně většiny železničních budov) zbourána. Osobní doprava byla ukončena roku 1972 a nákladní doprava na Rohanský ostrov roku 1984.  Nezachovala se ani vlečka trati ke karlínského přístavu. Největší škoda vznikla zbytečnou demolicí nádraží Těšnov, které stálo v prostranství mezi dnešním hotelem Hilton a magistrálou. Nádraží muselo ustoupit novostavbě – pražské magistrále. I přes to mohlo celé západní křídlo budovy stát. Důkazem k tomu je volné místo u zastávky tramvaje ‘Těšnov’.

nádraží Praha-Těšnov

This slideshow requires JavaScript.

nádraží Karlín-Přístav

This slideshow requires JavaScript.

pozůstatky tratě

This slideshow requires JavaScript.

nádraží Praha-Libeň

This slideshow requires JavaScript.

ulice Sokolovská

V roce 1841 byla ulice pojmenována ‘Královská’. Ulice prochází pod Negrelliho viaduktem, vedle Karlínského náměstí a Invalidovny. Ulice končí až na náměstí OSN, tedy kousek od stanice Vysočanská na Praze 9. Vynikající byla pravě kvůli speciálně navrženému závěsnému systému pouličního osvětlení. To dnes v ulici neuvidíme. Bylo demontováno na začátku 40. let. Velkou ranou do vzhledu ulice také byly povodně v roku 2002.

This slideshow requires JavaScript.

židovský hřbitov a synagoga

This slideshow requires JavaScript.

Šaškův mlýn

This slideshow requires JavaScript.

Karlínský přístav

This slideshow requires JavaScript.

Jonatán Mates, fotograf
Jonatán Mates, fotograf

 

5 komentářů na „Tajemství Rohanského ostrova“

  1. Holešovický přístav byl identifikován už výše. Základní kámen k ,,Libeňské synagoze na konci 18. století” byl položen v roce 1846. Co si tak zopakovat dataci?

Komentáře jsou uzavřeny.