Z ARCHIVU: Na slovíčko s Irenou Věřísovou a Jiřím Ratajíkem

Na slovíčko s: Irenou Věřísovou a Jiřím Ratajíkem

Zeptaly jsme se našich dvou češtinářů, na šest zajímavých otázeček. Ačkoliv se oba pohybují ve stejném oboru, odpovědi byly více než zajímavé…

Re: Za redakci jsme se ptaly Anička a Míša

V: P. učitelka Věříšová

R: P. učitel Ratajík

Re: Proč jste si vybrali k učení právě tuhle školu?

V: „Původně to nebylo vědomě, hledala jsem práci a přečetla jsem si inzerát. Vůbec jsem nevěděla, že je to židovské gymnázium. Dozvěděla jsem se to až na konkurzu, kde jsem byla vybrána, přijala jsem to tedy jako výzvu.“

R: *Kývá hlavou* „skoro to samé, avšak s tím rozdílem, že jsem se podíval na internetové stránky a něco jsem o téhle škole zjistil. Říkal jsem si,že je to něco zvláštního, tedy také výzva.“

Re: Jak se Vám tady u nás učí?

V: Čím déle člověk učí, tím to jde lépe (zde už 4 roky), s většinou tříd si vycházíme vstříc, takže není obvykle žádný problém. Vlastně jsem nikdy neučila na běžné škole, vždy to byly soukromé, či jinak experimentální školy. Shrnu to: učí se mi tu dobře.

R: No,  jsem tu zatím docela krátce. Předtím jsem učil na běžných školách, tady jsou však optimální podmínky.

Re:Můžete porovnat tuto školu s nějakou jinou? +, – ?

V: Učitel zde má naprostou svobodu, je podporován vedením a není problém realizovat zde své nápady. Na předchozích školách jsem se v tomto setkala s problémy.

R: Jak už bylo řečeno, je tu svoboda nápadu. Velkým rozdílem zde je samozřejmě počet žáků ve třídě. Vyžaduje to změnu učení. Je to výhodné, takové osobnější, avšak jsou metody (aktivity), které v malém počtu nejdou realizovat. Myslím, že za zmínku ještě stojí velké množství cizojazyčných dětí na základní škole. Je to opravdu zajímavé učit v těchto třídách český jazyk.

Re: Zajisté nejste pořád jen zde ve škole, můžete nám prozradit nějaké Vaše mimoškolní aktivity?

V: Momentálně hlavně odpočívám, jinak dělám kurzy pro učitele. Jako celek se to jmenuje: „Čtením a psaním ke kritickému myšlení.“ Snahou je, aby děti ve škole (i po škole) byly  méně manipulovatelné a měly vlastní kritický názor. Jsem také v redakční radě Kritických listů. A pak také opravdu ráda jezdím na kole.

R: Já se věnuji divadlu. Působím v souboru, který nese název: „Depresivní děti touží po penězích“. Teď pořádáme projekt Noci na nádraží loni jsme realizovali Noci v mauzoleu v Památníku na Žižkově. Hrajeme tedy na ne zrovna obvyklých místech. No a pak také zpívám v souboru, který se jmenuje Moberg ensemble.

Re: Jaká byla Vaše poslední návštěva divadla?

V: Můj skoro manžel nemá rád divadlo, takže se tam dostanu velmi málo. Myslím, že naposledy jsem byla s vaší třídou minulý školní rok na Lakomci, který se mi nelíbil, a tudíž ho ani nemohu doporučit.

R: Naposledy jsem jako divák byl Na Fidlovačce na Muži z La Mancha. Rád bych ale všem doporučil Divadlo v Celené, kde soubor Veselé skoky uvádí představení Ve stanici nelze. Třetí ročník a možná i ostatní si při něm možná vzpomene na Annu Kareninovou.

Re: Jako učitele českého jazyka bychom Vás nemohli propustit, bez toho, aniž byste nám sdělili vaši oblíbenou knihu a literární období. Tak tedy?

V: Oblíbená kniha většinou závisí na aktuální četbě. Teď je to třeba Sofiin svět, či Dívka s pomeranči. Oblíbené literární období bude asi středověká satira.

R: Oblíbená kniha? Je jich více tak třeba Vita brevis, Vášeň pro broskve…

Děkujeme našim milým pedagogům, že si udělali čas na naše zpovídaní a loučíme se.


Stáhněte si originální časopis džus (dzus_1_4)


Redakce DŽUS