Hickok: další z pokusů oživit western

www.riseupdaily.com
Nedávno jsem zhlédl jeden z mnoha filmů, které za poslední roky unikly mé pozornosti – nyní přišla na řadu westernovka Hickok. K tomuto snímku mne přivedla především má několik let stará dětská fáze kovbojů, měl jsem tedy od něj poměrně velká očekávání. Avšak rozhodně jsem nepředvídal, jakou úzkost ve mně – ohledně moderní westernové tvorby – tento film vyvolal.

Obsah

Snímek Hickok adaptuje příběh „Divokého“ Billa Hickoka (Luke Hemsworth), pistolníka 19. století, přeživšího Válku severu proti jihu, jenž cestuje Amerikou, ale poněvadž nikde nemůže najít uplatnění a vždy se zamíchá do problémů, je spíše na útěku než na cestě. Příležitost obrátit svůj život k lepšímu se mu naskytne, když mu George Knox (Kris Kristofferson), starosta městečka Abilene, nabídne místo maršála, aby dal do pořádku spory, které zde panují.

www.cineserie.com
Z filmu

Chvilka kritiky

Co se týče kvality filmu, musím mu určitě přičíst k dobru relativně dobrý soundtrack, který sice není nijak špičkový, ale dokáže minimálně posilovat imerzi a diváka pohltit. Na druhou stranu však nemohu zamlčet místy slabou práci režiséra či scenáristy, v celém filmu totiž panuje jakási „nekonzistence kvality příběhu“, jak bych to nazval. Některé momenty skýtají výborně napsané dialogy a skvěle odrážejí téma příběhu, jiné jsou zase tak nedomyšlené, že by to trklo i naprosto nepozorného diváka. Stejně tak tomu je i u postav – zatímco jsou ve filmu postavy postrádající prakticky jakékoli charisma nebo opodstatněnou roli ve filmu, jsou zde i další, skvěle zahrané, ale především výborně pasující.

Další věc, kterou zde musím zmínit, je téměř naprostá absence historického kontextu příběhu. Ačkoli to nepovažuji za přímo kritiky hodný faktor, ale spíše rozhodnutí filmařů stranit se tohoto širšího pohledu, je dle mého názoru velká škoda, že alespoň o trochu více nenastínili okolnosti Hickokova života nebo například Americké Občanské Války (o to větší, když vezmeme v potaz, že si na to v jistých momentech přímo nahrávají).

Neustále se opakující westernové archetypy

Postavy i děj filmu naprosto odpovídají westernovým tradicím; je nám představen hrdina se stinnou minulostí, pro nějž je celý příběh jakýmsi vykoupením, zároveň pociťuje, že jeho schopnosti s pistolemi už nejsou, co bývaly, a podobně. Lze zkrátka říct, že film dokonale odpovídá jakýmsi představám a zvykům, které jsme si pro žánr westernu vytyčili.

Přestože jsem osobně rád, že se lidé drží osvědčených tradic starších westernů, vždycky se sám sebe ptám, pokud není třeba změn, či alespoň pokusů zpracovávat western jinak, pro příklad právě se zapracováním širšího historického kontextu. Zatímco totiž jiní začali hledat pro western nová témata, či se rovnou prakticky přenesli do jiné žánrové roviny (viz. film i seriál Westworld), Hickok zůstává na stejné koleji jako mnoho jeho předchůdců.

Je tedy, dle mého názoru, důležité se ptát, zda žánr klasického westernu – přestože sám doufám v opak – již opravdu neumírá a Hickok není pouze jeden z jeho posledních nádechů na smrtelném loži.

variety.com
George Knox a Bill Hickok

Každý muž má démony, synu. Démoni člověka, ač tiší, nikdy nejsou příliš potichu. Byla mým světlem, tím, co drželo ty mé v temnotě. Nikdo nemůže utíkat věčně… 

– starosta Knox k Billu Hickokovi

Přes kritiku, kterou jsem tu v předchozích několika odstavcích předložil, musím však říct, že jsem si film většinu času užíval, ale co víc, dokázal jsem se zase vrátit o pár let zpátky, do své páté třídy, kdy pro mne po dlouhou dobu neskrývalo nic větší půvab než hrdina opouštějící dobrodružství, jež jsem s ním do té doby prožíval, zatímco odjíždí na svém koni do dáli, vstříc horizontu.