Kontroll: V Kafkově podzemí

Kontroll skutečně není o revizorech…

Do maďarské kinematografie zabrousí málokterý divák. Unikátní film Kontroll maďarského Američana Nimróda Antala je zářným příkladem toho, proč bychom si měli všímat tvorby našich východních sousedů.

Pod tíhou zastavených eskalátorů

Film byl kompletně natočen v současném Maďarsku – konkrétně v nočních kulisách postkomunistického budapešťského metra. Vyšel roku 2003 a záhy obletěl svět. Vyhrál hned několik nejvyšších cen na festivalu v Cannes a byl zařazen mezi výběr festivalu v Karlových Varech. Groteskní úvod, kde ředitel budapešťského MHD vysvětluje, proč režisérovi věnoval prostory metra a kde diváka opětovně upozorňuje, že film „doopravdy nemá nic společného s pracovníky hromadné dopravy“, je vystřídán svižným uvržením do děje. Konkrétně: uvržením pod kola vlaku.

O světě nad eskalátory se dozvídáme jen zprostředkovaně. Například skrze cestující, kteří každým vstupem do prostoru metra jako by navazovali na svůj paralelní, podvědomý život a každým výstupem ho zase přerušovali. Jako by se objevili v jasném horizontu táhlých schodů a znovu v něm zmizeli. O světě za vestibulem, nepřemožitelnou přepážkou také vypráví záhadné (přímo až bizarně zjevené) artefakty z pozemního života. Ošklivě nabourané auto – reklama podniku na bezpečné cestování vlakem.

Hlavní postava a revizor Bulcsú, který utekl od své práce na povrchu se musí vyrovnávat s tajemným undergroundovým vrahem, fašistickou hierarchií dopravního podniku, Gyalogkakukkem i s roztomilým králíčkem, který jezdí podzemkou bez lístku. Podobně absurdně směšnými situacemi je film přímo přeplněn. A dávat mu proto nálepku noir-thriller by bylo velmi unáhlené…

Bulcsú se z uměle vytvořeného světa spletitých tunelů a přestupních koridorů nechce dostat. Práci v metru považuje za oddych, únik od přehřátého světa, prostor pro stáhnutí se do sebe, i přesto vnitřně touží po návratu na povrch. V odchodu zpět mu brání jednoduchost řešení, zkrátka: vyjet po eskalátorech nahoru. Nahoře ho čeká den – a s dnem spojená rutina. V podzemí, světu nekonečné tmy, ho čas nelimituje.

Jak vznikal scénář, objevovaly se další motivy, vybarvovalo se prostředí postkomunistického metra. Snažil jsem se spojit možná ani ne tak různé žánry, ale odlišné emoce. Takže příběh je částečně humorný a přitom hrůzyplný.

Nimród Antal

Po několika nocích strávených na lavičce na nástupišti mu začíná docházet, že ho metro pohltilo. Čas, jehož existence je v podzemí k nepovšimnutí, mu najednou začne vadit. Hledá alternativní cesty, jak metro opustit. Nechá se vyprovokovat k smrtelně nebezpečnému závodu: běh skrz tunel ze zastávky na zastávku. Vlak ho jen taktak mine, cestu ven mu ale neobjeví. Nezbývá mu nic jiného než dále monotónně kontrolovat laxní cestující – tj. ty, kteří prorazit bariéru vestibulu mezi dvěma odlišnými světy dokáží. Bez pomoci okolí, které ho přehlíží, ba se ho snaží ze své percepce světa aktivně vytěsnit, pomalu ztrácí naději v úspěch.

‘Boj mezi dobrem a zlem‘

Ze samotného děje je asi patrné, že film nemá v první řadě reflektovat život revizorů, ačkoliv jejich těžký život na okraji společnosti využívá jako prostředek odvyprávění příběhu. Svět neustále přijíždějících a odjíždějících souprav metra je jen symbolický. Kontrola jízdenek cestujících jako alegorie pro zpytování myšlenek a starých rozhodnutí. Bludiště metra alegorií lidského podvědomí. Revizor zde funguje jako bájný Cháron na řece Styx, pečlivě si vyhlíží ty cestující, které převeze a které hodí do kolejiště… Samotný archetyp člověka, jenž už nadále není schopen zvládat vysoké požadavky společnosti a raději se stáhne do ústraní, je známý už ze starověku. Jednou z nejúspěšnějších adaptací tohoto námětu je právě maďarský Kontroll. Se sadou postmodernistických námětů – urban-tech soundtrackem, strojeným světem mdlého metra sovětského typu, nevraživostí mezilidských vztahů, krouží na rozhraní psychologického a magickorealistického filmu.

Absurdní obskurnost situací, popírání a překrucování elementárních lidských mravů a existence řádu beze smyslu. Tím by se ještě dal zaškatulkovat průnik dvou odlišných světů: Kontroll a Kafkových povídek. 

Trailer

Autor: Jakub Kuthan

Jakub Kuthan je student oktávy LŠ. V redakci školního časopisu je od jejího vzniku, tři roky byl šéfredaktorem Jew's News, nyní se stáhl do ústraní. Zabývá se editorskými pracemi a příležitostním přispíváním.